tiistai 16. heinäkuuta 2013

Ruokasota

Oon tullu siihen tulokseen, että oon ihan surkia kokki. No ok, en ehkä ihan surkia, mutta laiska ja mielikuvitukseton ruoan suhteen. Meillä pyörii samat perusruoat päivästä toiseen ja vaikka uudenvuodenlupaus oli skarpata ruoanlaitossa, se on vähän jääny. Toki annan itelle anteeksi ajanpuutteen yhen 20-jalkasen riiviön ja alati nälkäsen vauvan kans plus keväällä ruokaa ei syöny kotona ku minä ja Eemeli, mutta silti ärsyttää.

Äiti osti mulle joskus tosi hyvän kokkikirjan, jossa on nimenomaan hyviä perusruokia. Oon vaan niin sika huono tarttumaan kirjaan, ja opiskelemaan. Tietenki tärkeys siinä ruoassa ois monipuolisuus, mutta Eemeli on välillä niin järkyttävä sihtisuu, että mielummin teen jonku minkä tiiän maistuvan. Kasviksia koitetaan pyrkiä syömään joka ruualla, mutta Eemelille nekin joutuu antaan vasta perästäpäin. Jos laitan kurkkua tai muuta samalle lautaselle ite pääruoan kans, se syö pelkästään vihreät eikä muuta.

IMG_6470
Perus kanaa ja vihanneksia

Yks päivä Longi ehotti esimerkiksi kaalilaatikkoa, mutta kaali on kuulemma vähä paha vattalle eikä imetyksen kanssa siis onnistu. Haluaisin kyllä maistatuttaa Eemelillä kaikkea mahollista, mutta oon jotenki ihan jumissa. Eemelin ikä on tuonu ruokaongelmia mukanaan, mutta aiemmin se maisteli kyllä kaikkea. Ainut ruoka, mistä pikkunen aivan yökkäs on parsakaali :D
 IMG_6553 IMG_6554



Aattelin kokeilla, jos tämä tuottas tulosta. Jos siellä toisessa päässä ois lukijoita (esim. rakas ystävä Kempeleessä, kuuden lapsen äiti, my hero!), ketkä vois jakaa joitaki kivoja ja suht nopeita ruokaohjeita niin ne on enemmän ku tervetulleita! Maistus kyllä välillä muutki, ku makaroonilaatikko tai kanaa pottumuusilla :D Ja nyt, ku Longiki on suhteellisen normaalisti kotona, ois mukava laittaa sitä ruokaa koko porukalle.


Täällä on ollu aivan sairaan huonot ilmat, ja ollaan oltu pääasiassa sisällä. Muksujen serkkupoika oli meillä muutaman päivän hoidossa ja oli ihana, että Eemelillä oli seuraa.

Loppuun vielä kuva, mikä kyllä sulattaa mun sydämen! Rakkautta.


IMG_6476

-Hanna

5 kommenttia:

  1. Täälläki kaks alle kaksvuotiasta ja musta tuntuu et jollaki on tässä huushollissa aina nälkä! Välillä sitä taikoo huutavalle lapselle mitä ihmeellisimpiä sörsseleitä jääkaapista. Mä oon siis niin onneton keittiössä ruokapuolen suhteen ,että!
    Koin herätyksen kattoessani Kappaus keittiössä. Kahlasin pari keittokirjaa läpi ja otin muutaman reseptin ylös, "näitä meillä nyt syyään!". Ei onnistunu. Edelleen joka ateria (ja siis nassikalle kaks päivässä) on melkosen työn ja tuskan takana.

    Mun vinkki, maustetut kermat! Tekee melkeen mistä tahansa sekotuksesta syötävää. Keitot on helppoja ja laatikot tulee itestään. Pastat on täällä ihan suosikki, isompi eläs vaan makaroonilla ja mansikoilla jos vaan sais.

    Tuun kyllä lukemaan näitä kommentteja, itellä ku tuo ruuanlaitto aiheuttaa harmaita hiuksia. Joka päivä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oikiasti, i feel u :D Aamu alkaa valehtelematta aina sillä "jaa mitähän sitä tänään ruuaksi". Ja sama Eemelillä, potut on jotenki iha out, mutta makaronia vois vejellä ihan surutta.

      Pittääpä alakaa testaileen niitä kermoja, kiitos! Ja toivottavasti jotku laittas muutaman ohjeen mitä kokkeilla :)

      Poista
    2. Yks mikä uppos jopa erittäin ruokarantulle miehelleniki:
      peruna-sipulisekotusta
      savukinkkusuikaleita
      mustapekka-kermaa
      (chili explosion -mausteseosta hitunen)

      uuniin 175-200, vajaa tunti. Tulee ittekseen.
      Jos tykkäisin pekonista (mä oon kans melko ranttu ruokien suhteen ;) ), siitä saattas tulla makua lisää.
      Mut oli oikeen makosaa. Oon myös tehny tän saman kebablastuista, uppos seki. Tulee toki sitte aika mausteista, mutta meijän E vetelee senki ihan surutta.

      Poista
  2. Valion tai ruokala.net:in sivuilta vois jottain löytää? Itse tehtyjä lihapullia voi isompi laps kohta itekin olla mukana pyöräyttelemässä. Elävästi muistan myös omasta lapsuudesta (ajalta ennen Longin syntymän) Inkeri-mummin kerran tarjoaman yhdistelmän eli rakettispagettia, jauhelihakastiketta, punajuuria ja keitettyjä pottuja kaikkia sekaisin. Kyllä maistui hyvälle.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo lihapullat kuuluu vakioruokiin, mutta nehä onki huippuja! Tuo sun kombo kuulostaa kyllä pahalta, mutta hei oon valmis kokkeileen kaikkia :D Kiva ku tuut kohta!

      Poista